Cyanotypie

De cyanotypie is een oude fotografische afdruktechniek. Ik heb met deze techniek een reeks afdrukken gemaakt. Elke afdruk is uniek, met de hand gemaakt, gesigneerd en genummerd. Ze zijn te koop voor €98,- inclusief passe-partout en zwarte lijst met glas, zoals hierboven afgebeeld.

  • 600 g/m2 Hahnemühle Leonardo papier van 100% katoenvezels
  • Formaat van de afbeelding is ongeveer 21 x 28 cm
  • Warmgrijs passe-partout van Canson Mi-Teintes (zuurvrij)
  • Ingelijst in zwarte lijst met glas, buitenmaat 32,7 x 42,8 cm
  • Genummerd (oplage van 50 stuks) en gesigneerd
  • Klaar om op te hangen of als cadeau te geven
  • €98,- inclusief verzending binnen Nederland.

Wil je een afdruk aanschaffen, stuur mij dan een email en vermeld welk exemplaar je wilt hebben.

Hoe maak ik deze cyanotypieën?

Ik maak mijn afdrukken op zwaar Hahnemühle Leonardo papier (600 g/m2) gemaakt van 100% katoenvezels.

Dit papier bestrijk ik met een oplossing van ijzerzouten, die het papier na droging lichtgevoelig hebben gemaakt. Daarna leg ik het negatief op het papier, en belicht dit minutenlang. Het licht levert de nodige energie voor het vormen van de diepblauwe kleur, verankerd tussen de vezels van het papier. Dan spoel ik het papier zorgvuldig uit in water, zodat alleen het watervaste pigment achterblijft in het papier. Tijdens het drogen van de afdruk verdiept de kleur zich verder. Tot zover de basis van de cyanotypie.

Hierna bleek ik de afdruk in een bad met kristalsoda. Dit is een kwestie van seconden. Het beeld vervaagt gedeeltelijk tot vale beige-gele tinten. Dan gaat het in een bad met zwarte thee om de schijnbaar verloren tinten weer aan te sterken met warme bruinen. Door de delicate balans tussen bleken en kleuren ontstaat de tweekleurige koel-warme afdruk. Door kleine verschillen in tijden, temperaturen en beweging wordt elke afdruk uniek. Het proces is wel te sturen maar het resultaat is nooit precies te voorspellen.

Het cyanotypie procedé resulteert in lichtechte afdrukken. Dit betekent dat de kwaliteit van de kleuren niet vermindert door blootstelling aan licht, noch door veroudering.

De basis van deze cyanotypieën is een foto die ik van een schelpje heb gemaakt, gevonden tijdens een wandeling in de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Links het negatief, en rechts de afdruk na het belichten en spoelen